Buddhism, döden och kärlek

If tomorrow never comes....
Tänk när man kommer till det tillståndet och man vet om det. Om man är gammal och/eller sjuk och vet att man kommer dö... Eller om man ramlar ner för en klippa, blir påkört eller vad som helst. Dö kommer vi iaf göra.
När jag tänker på vad jag skulle göra om jag tog imorgon så tvekar jag inte en sekund om att säga att jag skulle äta massa choklad, naturgodis och allt jag tycker om!
Att jag skulle tala om för alla jag älskar att jag älskar dem... Men gör man det? Gör ni det?



Jag vill inte ångra mej sen, så jag försöker tänka på vad jag uppskattar och tala om det för folk; att jag tycker om dem och at tde betyder mycket! Jag känner ju inte allt för många som betyder kanonmycket, men ni vet, de närmaste.



Jag tror på karma. Eller jag tror iaf att om alla trodde på karma så skulle vi skapa en bra värld. Jag tror inte på gud, men jag tror att vi kan uppnå ett livstillstånd där vi känner total frihet (inom buddishmen kallas det buddhaskap). det innebär att om du tror att varje människa är mest värld, att man inte har något gud som man dyrkar som är mycket mer värld än du, utan att du kämpar för ditt välmående... så skulle det gynna andra. För det som krävs för att uppnå buddhaskap är att man först mår bra själv och sen hjälper andra. Att man visar andra personer respekt eftersom de också "har en gud inom sig" eller hur man ska uttrycka sig..

Vad tror du? Man behöver inet tro nått.. men jag tror det är bra att fundera lite iaf, vad betyder något, egentligen? Och hur blir man en så bra medmänniska som möjligt? Vad får de för konsekevnser?



If I never wake in the morning, would she ever doubt the way I feel her in my heart?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0